ESCRIT D'AL.LEGACIONS A IL·LMA. SRA. ALCALDESSA

IL·LUSTRÍSSIMA SENYORA,

El Sr. JOSEP ROS I BORDES, President de l’ASSOCIACIÓ DE PROPIETARIS DEL PARC MARIANAO, CIF G-58850967, amb domicili a Sant Boi de Llobregat, com millor procedeixi en dret, amb la major consideració, compareix i

E X P O S A :

Qui subscriu, actuant en nom i representació de l’Associació de Propietaris del Parc de Marianao, en endavant APPM, la qual està directament interessada en l’expedient administratiu X-282/2017/001, pel qual es pretén aprovar la instal·lació d’una antena repetidora de telefonia mòbil en el Parc de Marianao, formula el present ESCRIT D’AL·LEGACIONS: 

ANTECEDENTS:

PRIMER.- Aquesta APPM ha estat informada oficialment per part de diferents responsables del Consistori de la voluntat de l’Ajuntament d’instal·lar una antena repetidora permanent de telefonia mòbil en un solar de propietat municipal, situat en el Parc de Marianao. 

Consultat el referit expedient, es constata que el mateix conté un Informe Tècnic dels àmbits de Planificació del Territori i Ciutat Sostenible de l’Ajuntament de Sant Boi de Llobregat. 

Aquest Informe Tècnic fa referència al vigent Pla Especial Regulador d’Infrastructures de Radiocomunicació a Sant Boi de Llobregat, publicat en el DOGC num. 4571 de 13 de febrer de 2006, el qual té l’objectiu de regular la ubicació i el règim d’implantació de les instal·lacions de transmissió de veu, imatge i dades mitjançant antenes radiants susceptibles de generar camps electromagnètics en un interval de freqüència de 10 Khz a 300 GHZ. 

En concret, cita el seu article 14.e per justificar “l’absoluta necessitat d’instal·lar un nou emissor per motius de deficiències en la cobertura, sempre justificant-ne la necessitat de forma fefaent”. 

El referit Informe reconeix que aquesta “absoluta necessitat” procedeix de la queixa que alguns veïns del Barri de Marianao han formulat a l’Ajuntament en el sentit de que no disposen de cobertura de telefonia mòbil en l’interior dels seus domicilis. 

Per a justificar la necessitat de forma fefaent, en l’expedient que ens ocupa consten un seguit de mesuraments del senyal de tres operadores en l’interior de determinats habitatges de la zona, que han estat encarregats pel Consistori a un tècnic. I de tot això en resulta el principal argument per a promoure la instal·lació d’una antena en el Parc de Marianao. 

En contraposició, el propi Informe dels serveis municipals afirma textualment “... en els informes elaborats per organismes oficials i per la pròpia Generalitat, no consta que el municipi (Sant Boi de Llobregat) pateixi de deficient cobertura de forma permanent”. 

I l’Article 5 del Pla d’Antenes de Sant Boi especifica que “la Normativa d’aquest pla s’interpretarà atenint-se al seu contingut o amb subjecció als objectius i finalitats expressats en la memòria. En cas de dubte o imprecisió s’adoptarà aquella solució que més afavoreixi la seguretat de les persones i béns susceptibles de ser afectats per l’activitat objecte de regulació i un menor impacte visual i ambiental.” 

Per altra banda en l’Informe Tècnic que ens ocupa s’afirma que el criteri bàsic del Pla especial vigent quant a la ubicació de les noves instal·lacions de telefonia mòbil (s’ajustarà) al que estableix a l’Annex II del Decret 148/2001, d’ordenació ambiental i de les instal·lacions de telefonia mòbil i altres instal·lacions de radiocomunicació, en relació a distàncies a centres docents i establiments que
acullin de manera regular població en edat escolar, assenyalant que la distància a les llars més properes serà d’uns 40m i al Palau de Marianao d’uns 80m.


TERCER.- El Decret del Departament de Medi Ambient de la Generalitat de Catalunya 148/2001, de 29 de maig, d’ordenació ambiental de les instal·lacions de telefonia mòbil i altres instal·lacions de radiocomunicació, que regula la normativa sobre aquesta matèria fixa, en el seu annex 2, un radi de protecció general fins a 250 m; i el punt 3 del mateix annex explicita el que segueix: “Pel que fa a les
instal·lacions de telefonia mòbil, en els espais oberts dels centres docents i d’establiments que acullin de manera regular població en edat escolar, s’aplicarà una distància afegida de protecció amb caràcter preventiu de quatre vegades la que s’estableix en aquest annex.”

QUART.- El referit Informe municipal afirma també que l’espai triat per a la ubicació de l’antena és una “zona verda que no estat mai catalogada”.

El Conjunt històric, artístic i natural del Palau de Marianao i dels seus jardins, pertany al Catàleg i Pla Especial de Protecció i Rehabilitació del Patrimoni Arquitectònic municipal i del Nucli Antic de Sant Boi de Llobregat, formant part del mateix en les fitxes 28 (Jardins de Marianao) i 29 (Palau de Marianao). L’aprovació definitiva del Catàleg redactat i tramès per l’Ajuntament per part de la Comissió d’Urbanisme de Barcelona del Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya es va publicar en el DOGC del dia 12 de novembre de 1990.

CINQUÈ.- L’any 2012 l’Ajuntament de Sant Boi de Llobregat va promoure la Modificació Puntual del Pla General Metropolità d’adaptació de la zonificació a la realitat existent en sòls de Sistemes als barris de Molí Nou - Ciutat Cooperativa i Marianao, en la qual es va annexar la parcel·la que es pretén ocupar amb l’antena al Parc Urbà de Marianao. Això significa que l’esmentada parcel·la va quedar plenament incorporada al Parc de Marianao, formant una unitat amb el Palau.



L’Article 17 d’aquesta MP del PGM determina textualment que “No s’admet cap tipus d’edificació en aquest sistema llevat les petits quioscos destinats a la venda de premsa, llaminadures i productes anàlegs, segons procediment de l’Ordenança Municipal reguladora de l’ús de domini públic.”

SISÈ.- Afirma també l’esmentat Informe que en aquesta zona no es desenvolupa cap activitat docent o assimilable ni acull de manera regular població en edat escolar, ignorant que en la mateixa Modificació Puntual del PGM es preveu que el Palau de Marianao acollirà el Centre d’Excel·lència del Clúster de Salut Mental, amb saló de convencions i congressos, biblioteca i gestió de grups reconeguts de recerca, així com que en el radi de protecció hi ha situades nombroses escoles i instituts, a més d’habitatges i altres equipaments sensibles.

En base a això que ha estat exposat, el present ESCRIT D’AL·LEGACIONS es fonamenta en l’existència d’errades de fet en aquest Informe Tècnic, pels següents

MOTIUS:

1.- La zona on es pretén assentar l’antena és una zona especialment protegida per la Llei 9/1993, de 30 de setembre, del patrimoni cultural català, així com per tota la normativa concordant, la qual no admet aquest tipus d’instal·lacions.

2.- El projecte tècnic que s’està executant no respecta la distància de protecció de 1.250 metres que fixa el Decret 148/2001, respecte de les escoles i dels establiments que acullen regularment nens i joves.

3.- No queda demostrat de cap manera que la instal·lació d’aquesta antena obeeixi a “l’interès general”, ja que no és necessària. Les mesures de cobertura de les ones de telefonia mòbil s’han de prendre en els espais públics oberts, i no pas en l’interior de cap domicili. Cal remarcar que mòbil significa en moviment, en itinerància entre punts habituals, com poden ser domicili i lloc de treball, on tenim la possibilitat de disposar d’altres sistemes de telefonia més eficients, segurs, ecològics i econòmics.

Ben al contrari: l’interès general que han de protegir els Poders Públics és el de garantir la salut, la seguretat, la tranquil·litat, el benestar i els drets legítims de tots els seus contribuents. De fet, les llars han de ser zones segures, capaces de preservar l’espai vital de les persones lliure d’agressions externes.

L’Audiència Provincial de Barcelona, en Sentència del 25/11/1998, cataloga com a immissió l’entrada en les llars de les ones electromagnètiques d’alta freqüència que emeten les antenes de telefonia mòbil. I el Tribunal Suprem aplica la Teoria del Risc, que implica la presumpció de culpa, la inversió de la càrrega de la prova i el principi de la no eximència de la responsabilitat contreta, tot i l’aplicació correcta de la reglamentació vigent. (Sentències TS entre el 1989 i el 1997).

4.- La hipotètica instal·lació d’aquesta antena de telefonia mòbil en el Parc de Marianao, cor del Barri a qui dóna nom i personalitat, suposaria la degradació absoluta del propi Parc i de tota la seva zona d’influència, així com la devaluació immediata de tots els béns situats en la mateixa.

És per tot plegat que

S O L·L I C I T O :

Tingueu per presentat aquest ESCRIT D’AL·LEGACIONS, així com la documentació que l’acompanya, contra la pretensió de l’Ajuntament que presidiu d’instal·lar una antena de telefonia mòbil en el Parc de Marianao. Tanmateix demano que l’Ajuntament no signi cap compromís amb les operadores de telefonia respecte d’aquest projecte, cosa que hipotecaria el nostre Municipi. S’adjunta una primera remesa de 380 signatures de suport a aquesta petició, aportades per persones que resultarien directament afectades per la instal·lació d’aquesta antena de telefonia mòbil.

Sant Boi de Llobregat, a 12 de setembre de 2017.


IL·LMA. SRA. ALCALDESSA DE SANT BOI DE LLOBREGAT

Comentarios

Entradas populares de este blog

CARTA ALS VEÏNS

CARTA A L' ALCALDESSA DE L’ASSOCIACIÓ DE PROPIETARIS DE LA ZONA MARIANAO